ARKHAM HORROR (Fantasy Flight Games)

Ήρθε η ώρα να ξεκινήσουμε σιγά-σιγά αυτό που ανέφερα στο “Το Εικοσάεδρο Ερρίφθη” (ναι, το ξέρω, πάει καιρός), δηλαδή την παρουσίαση κάποιων από τα εξαιρετικά επιτραπέζια που κυκλοφορούν εκεί έξω και μπορούν να παρέχουν ώρες δημιουργικής ψυχαγωγίας, ενώ ταυτόχρονα πολλά από αυτά είναι βασισμένα σε μεγάλα λογοτεχνικά έργα. Έτσι και το παρόν, βασισμένο στο μεταφυσικό μυθολογικό corpus του H.P. Lovecraft, φέρνει τους παίκτες αντιμέτωπους με τα πλάσματα του μεταφυσικού τρόμου που γέννησε η συγκεκριμένη σχολή – διότι στα βήματα του Lovecraft ακολούθησαν μια πληθώρα συγγραφέων, ορισμένοι εκ των οποίων μάλιστα συνεργάστηκαν μαζί του (Robert Bloch, Robert E. Howard, August Derleth, Clark Ashton Smith) και οι οποίοι εμπλούτισαν και διεύρυναν το τρομώδες κοσμοείδωλό του.

Στο ARKHAM HORROR της Fantasy Flight παρουσιάζεται μια απλουστευμένη, πλην πολύ πιο καταστροφική εκδοχή των περιστάσεων που περιγράφονται στις ιστορίες του Lovecraft: κοινώς, ένας από τους Μεγάλους Παλαιούς (διασημότεροις εκ των οποίων ο Cthulhu) βρίσκεται κουλουριασμένος στον αέναο ύπνο του κάτω από την λογοτεχνική πόλη στο επίκεντρο πολλών εκ των προαναφερθέντων ιστοριών, το Arkham της Μασσαχουσέτης στην Αμερική. Στην αρχή κάθε γύρου (ή στο τέλος του προηγούμενου, όπως τυπικά παρουσιάζεται στους κανόνες) μια κάρτα αποφασίζει σε ποια τοποθεσία του Arkham ανοίγει πύλη προς κάποια από τις αλλόκοτες διαστάσεις, πού εμφανίζονται στοιχεία που μπορούν να αξιποιήσουν οι παίκτες (στο παιχνίδι “investigators”), καθώς και άλλες ειδικές συνθήκες που αφορούν τον καιρό, συγκεκριμένες τοπθεσίες ή τα τα ποικίλα τέρατα που λυμαίνονται σταδιακά την πόλη και το ταμπλώ).

Το παιχνίδι είναι βασικά μια κούρσα ενάντια στο χρόνο, η οποία είναι κάθε άλλο παρά γραμμική: κάθε πύλη που ανοίγει φέρνει πιο κοντά την αφύπνηση του κοιμισμένου Μεγάλου Παλαιού (πρόοδος που σημειώνεται με Doom Tokens πάνω στην κάρτα του “τελικού εχθρού”), καθ’ οποίαν περίπτωση οι investigators θα πρέπει να τον αντιμετωπίσουν “στα ίσια” με ό,τι εφόδια έχουν συλλέξει στη διάρκεια του παιχνδιού (συνηθισμένα αντικείμενα όπως πιστόλια, ρόπαλα κλπ, μέχρι αρχαία τεχνουργήματα, μαγικές επικλήσεις, βιβλία, ακόμα και σπαθιά). Το αποτέλεσμα αυτής της διαδικασίας είναι συνήθως ο τελικός και αμετάκλητος θάνατος ή παραφροσύνη των investigators μετά από μια επίπονη μάχη και κατά περίπτωση, η αφύπνηση του Μεγάλου Παλαιού σημαίνει αυτόματα το τέλος του κόσμου, δίχως καν μάχη (όπως στην περίπτωση του Azathoth). Επίσης, κάθε Μεγάλος Παλαιός έχει και μια λιγότερο ή περισσότερο σημαντική δυναμη η οποία επηρεάζει το παιχνίδι σε όλη τη διάρκειά του, πριν ακόμα αφυπνιστεί.

Ουσιαστικά οι investigators πρέπει να κατορθώσουν να εκπληρώσουν κάποιες προϋποθέσεις που ολοκληρώνουν την παρτίδα υπέρ τους, πριν φτάσουν ανα αντιμετωπίσουν τον Μεγάλο Παλαιό (όπως να έχουν σφραγίσει έναν συγκεκριμένο αριθμό πυλών με το Elder Sign, ή να έχουν κλείσει έναν αριθμό πυλών που εξαρτάται από τον αριθμό των παικτών). Στην πορεία μπορεί να χαθούν μέσω μια πύλης σε μια άλλη διάσταση ή στον Χώρο και τον Χρόνο (επίσης συνθήκη θανάτου κατά περίπτωση), να αποκτήσουν συμμμάχους, νέες ικανότητες και ιδιότητες (όπως αστυνομικοί βοηθοί ή μέλη του Silver Lodge), να βρεθούν αντιμέτωποι με μια πόλη που έχει αρχίσει να εγκαταλείπεται λόγω του τρόμου που προκαλούν οι ορδές τεράτων, στερώντας τους πρόσβαση σε ποικίλα αγαθά, καθώς και στο νοσοκομείο και το ψυχιατρείο, τα μόνα ίσως μέρη που βρίσκονται μεταξύ των ιδίων και ενός φρικτού τέλους.

Πολύ ενδιαφέροντα σημεία του παιχνιδιού είναι ότι ουσιαστικά όλοι οι παίκτες έχουν ως αντίπαλο το “σύστημα” και πρέπει να συνεργαστούν αντί να ανταγωνίζονται (ειδάλλως έχουν ελάχιστες πιθανότητες να επιβιώσουν, πόσο μάλλον να κερδίσουν), υπάρχει πρόβλεψη για το γεγονός ότι τα πλάσματα της μυθολογίας του Lovecraft, καθώς και η γενικότερη επαφή με το υπερφυσικό έχει πολύ μεγάλο τίμημα πάνω στα ανθρώπινα λογικά και ακόμα περισσότερο, υπάρχει πρόβλεψη για τον ολοκληρωτικό θάνατο χαρακτήρων: οι παίκτες επιλέγουν τους χαρακτήρες από μια μεγάλη γκάμα που περιλαμβάνεται στο παιχνίδι και στην περίπτωση που αυτός με τον οποίο ξεκίνησαν καταστραφεί ολοκληρωτικά (“devoured” στην ορολογία του παιχνιδιού), δεν έχουν παρά να διαλέξουν έναν νέο από τους αχρησιμοποίητους. Δεδομένου ότι το παιχνίδι είναι φτιαγμένο για 1-8 παίκτες (ναι, μπορείτε να παίξετε και μόνοι σας) και υπάρχουν 16 διαθέσιμοι investigators, είναι πολύ απίθανο ο θάνατος ενός χαρακτήρα να αφήσει κάποιον έξω από το παιχνίδι.

Από την εμπειρία που είχα ως τώρα, το παιχνίδι πράγματι μπορεί να κρατήσει από 2 ως 6 ώρες (όπως λέει και το κουτί), ανάλογα με τη στρατηγική και την αποτελεσματικότητα στη συνεργασία των παικτών, τα οποία βεβαίως επηρεάζονται και από την Mythos card που ανοίγει σε κάθε γύρο (και μπορεί να τους κάνει τη ζωή πολύ πιο δύσκολη και σπανίως, κάπως πιο εύκολη). Μία λάθος απόφαση μπορεί να μετατρέψει ένα σύντομο παιχνίδι σε ολονύκτιο μαραθώνιο.

Εκτός από το βασικό κουτί του ARKHAM HORROR (το οποίο σας διαβεβαιώ ότι επαρκεί για πάμπολλες νύχτες παιχνδιού), η Fantasy Flight έχει βγάλει και αρκετές επεκτάσεις, οι οποίες είτε προσθέτουν μια νέα από τις διαβόητες τοποθεσίες του Lovecraft (Innsmouth, Kingsport) – κοινώς ένα τελείως καινούργιο ταμπλώ με νέα τέρατα, κανόνες, αντικείμενα, συνθήκες κλπ. – είτε κανόνες και κάρτες που αφορούν κάποιον από τους Μεγάλους Παλαιούς του αρχικού κουτιού (SHADOW OF THE BLACK PHARAOH για τον Nyarlathotep, THE KING IN YELLOW για τον Hastur και άλλα). Μπορείτε να δείτε περισσότερα στο αρχικό link του παιχνιδιού.

Για να έχουν όμως και ένα νόημα αυτά τα άρθρα, θα πρέπει να δίνω και κάποιου είδους βαθμολογία (από το 1 στο 10). Έτσι λέω να τη χωρίσω στα εξής: “Σαφήνεια Κανόνων” που αφορά την ποιότητά τους στην δοκιμή της πρτοσεκτικής ανάνγωσης, διότι είναι σχετικά εκτενείς, “Ροή” που αφορά το πόσο εύκολα κυλάει το παιχνίδι μετά την κατανόηση των κανόνων, το κατά πόσο πρέπει κανείς να ανατρέχει σε αυτούς για να λύσει διαφωνίες κλπ., “Αισθητική” που αφορά την οπτική αξία του ταμπλώ, των κομματιών κλπ.  και “Πρωτοτυπία”, αυτό που λέει η λέξη. Εντίμως όμως πρώτα να σας πω ότι η ΚΑΪΣΣΑ έχει το βασικό κουτί στα 60 ευρώ, αλλά η τιμή αυτή ανταποκρίνεται στην αμερικάνικη και πιστέψτε όταν λέω ότι θα το αποσβέσετε.

Σαφήνεια Κανόνων: 8

Ροή: 9

Αισθητική: 10

Πρωτοτυπία: 8

ΣΥΝΟΛΟ: 9

7 Comments

  1. Wabbit said,

    July 14, 2010 at 21:24

    Τι ενδιαφέρον παιχνίδι! Λατρεύω τα επιτραπέζια τέτοιου είδους

  2. Archmage said,

    July 30, 2010 at 17:43

    Έχω παίξει το βασικό και το King in Yellow και πραγματικά είναι δυνατό παιχνίδι! Έχουν πετύχει πολύ τη σωστή ατμόσφαιρα και γενικότερα όλα αυτά που χαρακτηρίζουν τον κόσμο του Lovecraft.

  3. speedxgrapher said,

    August 2, 2010 at 19:03

    Χαίρομαι που συμφωνείς Archmage – έχεις δοκιμάσει τίποτε άλλο της Fantasy Flight? Γενικά κάνουν φοβερή δουλειά στα board games τους.

  4. September 10, 2010 at 12:28

    […] το παιχνίδι βρίσκεται κάπου μεταξύ του DESCENT και του ARKHAM HORROR (αμφότερα της Fantasy Flight – για το πρώτο θα μιλήσουμε […]

  5. November 6, 2010 at 03:19

    […] το παιχνίδι βρίσκεται κάπου μεταξύ του DESCENT και του ARKHAM HORROR (αμφότερα της Fantasy Flight – για το πρώτο θα μιλήσουμε […]

  6. November 8, 2010 at 03:43

    […] έχει φτιαχτεί για 1-5 παίκτες (ναι, όπως και στο ARKHAM HORROR, μπορείτε να παίξετε και μόνοι σας “εναντίον του […]

  7. September 19, 2011 at 15:32

    […] που πήγα με την παρέα των συνήθων πλέον υπόπτων των Board Games και του MANGAIJIN ~memories~, πήρα μαζί μου και τη φωτογραφική […]


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: